AG Eindhoven, bijzondere activiteiten in goed gezelschap

Het fantastische alledaagse

Maria Kapteijns

Maria Kapteijns:
Stroom, 40 x 30 cm
Lambdaprint, 2019

 

Maria Kapteijns

Maria Kapteijns:
Olie, 32 x 24 cm
Lambdaprint, 2019

Marte Zink

Marthe Zink:
Remotely Controlled Error,
42 x 56 cm,
(kleur) potloden op papier, 2018

Marte Zink

Marthe Zink:
Threatening Paper Shredder,
30 x 42 cm,
(kleur) potloden op papier, 2016

 

 

November t/m januari
Maria Kapteijns en
Marthe Zink

 

Deze expositie wordt geopend op 7 november en is te zien tot en met 3 februari 2020.

Maria Kapteijns (1965), woont in Eindhoven, maar haar atelier staat (nu nog) op een plek dichtbij mijn huis, waar ik dagelijks met de hond een rondje loop. Ik vroeg haar of ze een keer haar prachtige grafische werk wilde tonen in het AG. Dat wilde ze, maar even later kreeg ik bericht dat het toch iets anders zou worden.

Zij licht haar keuze toe:

“Soms dringt zich in je leven een gebeurtenis op, waar je niet onderuit kan en dan wordt dat onderdeel van mijn werk. Op dit moment keert mijn ouderlijk huis zich binnenstebuiten: alles van binnen moet naar buiten, alles van waarde blijkt waardeloos, de door herinnering gedragen spullen moeten een andere bestemming krijgen. Ze zijn nog eventjes doordrenkt van degenen die er niet meer zijn, maar dan komt de grote wisseltruc: spulletje voor spulletje verandert de context, een nieuw verhaal begint, een onbekend vervolg, als materiaal in de afvalverwerking of als vondst bij de kringloop voor een startende student. Het limbo-land hier tussenin heb ik vast willen leggen: een opsomming van dingen tussen twee verhalen in, gerangschikt als in een reclamefolder, zichzelf adverterend op de rand van hun oude bestaan.” Voor meer info: (www.mariakapteijns.nl)

Als duo-exposant toont Marthe Zink (1990) een getekende werkelijkheid, waarmee ze de toeschouwer confronteert met een visuele puzzel. Er gebeurt duidelijk iets op papier. Juist door de beeldelementen een onvoorziene verbinding aan te laten gaan, biedt zij de toeschouwer ruimte om er een eigen betekenis in te zoeken.

Ze legt uit:

“Als ik zelf naar kunst kijk, houd ik van mysterie. In mijn tekeningen maak ik mijn eigen verhaal. Ik neem de vrijheid om alledaagse voorwerpen te combineren met mensfiguren die deels een afspiegeling zijn van de maatschappij, maar ook stripfiguren, superhelden of mythologische figuren. Mijn werk is in die zin eclectisch, dat er beeldelementen worden samengebracht, die soms een paradoxale relatie met elkaar aangaan. De vrijheid die ik neem, wil ik ook delen met de toeschouwer.” Voor meer info: (www.marthezink.com)

De combinatie belooft twee verschillende werelden, maar opvallend is dat ze allebei ‘het alledaagse’ als vertrekpunt gebruiken.

Liesbeth Schreuder