AG Eindhoven, bijzondere activiteiten in goed gezelschap

Scènes uit Shakespeare



NAAR PROGRAMMA-OVERZICHT





















Regisseur Frank van den Berg
tijdens het grimeren
('De hand van de meester')




AG-toneelproducties onder leiding van Frank van den Berg:

2010 Richard III
2011 Omtrent Eend (David Mamet)
2012 Vrolijke vrouwtjes van Windsor
2013 Dissonant (monologen en dialogen)
2014 Peer Gynt (naar Ibsen)
2015 Een Odyssee (naar Homerus)
2016 Galilei (Brecht)

Scènes uit Shakespeare

Regie en verbindende tekst: Frank van den Berg

Een vrouw (Lady Macbeth) die haar man tot het plegen van een misdaad aanzet en daarna het heft in handen neemt;
Een oude vader (King Lear) die van zijn dochters wil weten wie het meeste van hem houdt;
Een slimme rechter die een toepasselijke wet zoekt, en vindt (in De koopman van Venetië);
Een man (Marcus Antonius) die om wraak roept bij de begrafenis van zijn vriend (Caesar);
Richard III die op weg naar de macht over iedereen heen walst.

Thema’s die nog steeds actueel zijn.

Mis deze visie op Shakespeare niet!

Toegangsprijs (aspirant-)leden en studenten: € 10,00, niet-leden € 15,00
Op zondag kunt u na de voorstelling genieten van een gevarieerd buffet à € 22,50.
Maandag wordt vóór de voorstelling vanaf 18.00 uur het dagmenu geserveerd.

PREMIÈRE
Zaterdag 13 april 2019
Meerlezaal, 20.00 uur

MATINEE
Zondag 14 april 2019
Meerlezaal 15.00 uur
Gevarieerd buffet achteraf

AVONDVOORSTELLING
Maandag 15 april 2018
Meerlezaal, 20.00 uur
Dagmenu vanaf 18.00 uur

DE HAND VAN DE MEESTER

Interview met Frank van den Berg, regisseur AG-Toneel

Er is voor de uitvoering van het Toneel dit jaar gekozen voor ‘Scènes uit Shakespeare’.Hoe ben je juist tot die keuze gekomen?

“In overleg met de groep. Dit format met verschillende scenes biedt mij met de huidige beschikbare groep een flexibele werkvorm waarmee ik alle spelers naar hun mogelijkheden kan inzetten. Een aantal losse onderdelen, verbonden door een overkoepelend thema, is dan heel bruikbaar.”

Heb je iets met Shakespeare? Spreken zijn toneelstukken jou bijzonder aan?

“Ik hou van klassieke stukken en die van Shakespeare zijn wel heel interessant. En deze voorkeur sloot aan bij die van de groep."

Welk thema is er gekozen?

“In eerste instantie was ik geïnteresseerd in ‘de rol van de vrouw in Shakespeare’, maar dat is een groot onderwerp en er is al veel over geschreven. We gaan dit onderwerp wel ‘bevragen’; in alle rust en met een knipoog. We zijn uitgekomen op twee ‘vertellers’ die verhalend de gekozen scenes met elkaar verbinden.”

Welke stukken heb je gekozen?

“Verschillende scenes uit ‘Macbeth’, ‘Julius Caesar’, ‘King Lear’, ‘De Koopman van Venetië’ en ‘Richard III’. Hoewel in de stukken van Shakespeare moord en doodslag nogal veelvuldig voorkomen heb ik het accent willen leggen op een wat lichte, speelse voorstelling.”

Je werkt al behoorlijk lang met het AG-Toneel en bent nog steeds zeer gemotiveerd.
Wat trekt jou aan in deze groep?

“Ik werk graag met verschillende, niet professionele, doelgroepen. Ik vind het bijvoorbeeld leuk om met kinderen te werken en ik heb in het verleden ook met verstandelijk gehandicapten gewerkt. Elke specifieke doelgroep heeft zijn speciale charmes. Jongeren hebben veel energie, de AG-spelers zijn veelal fysiek wat minder, maar hebben wel veel inhoudelijke bagage; je kunt dus een andere laag aanboren.”

Wat is jouw regieopvatting?

“Ik ga uit van het materiaal, dat zijn de spelers die ik ter beschikking heb. Ik regisseer niet vanuit een eigen ideaalbeeld of een eigen einddoel, maar altijd vanuit de mogelijkheden van de spelers. Daarbij probeer ik zover mogelijk te komen. Het is een zoektocht, ‘goed’ is daarbij een relatief begrip; wat voor mij telt is: wat kunnen we en wat hebben we gehaald?

Speelervaring is dan ook niet zaligmakend, je zoekt de kracht van de spelers. Wel is het verstandig om iemand met weinig speelervaring niet een te grote hoeveelheid tekst te geven, maar te laten groeien. Ik heb ooit het compliment gekregen, dat ik bij elke speler van zijn zwakte een kracht probeer te maken. Dat zijn geen ‘trucjes’. Een belangrijk element is om hen zelfvertrouwen te geven.”

Hoe geef je spelers dat zelfvertrouwen?

“Primair door hen in hun waarde te laten. Ook is het essentieel om ervoor te zorgen dat spelers onderling een positieve sfeer creëren en elkaar niet afvallen. Daardoor ontwikkel je een veilige situatie en een setting waarin mensen het voor je willen doen. Wat mij helpt om mensen met levensbagage mee te krijgen is, dat ik, naast mijn professionaliteit, ook een behoorlijke dosis andere levensbagage heb.”

Wat zou je de AG-leden nog willen meegeven?

“Ik ben ervan overtuigd dat iedereen toneel kan spelen. Veel mensen hebben een drempel om dit te gaan doen, vaak omdat ze een verkeerd beeld hebben van wat toneelspelen zou kunnen zijn. Het is ‘toneel spelen’. Toneelspelen deden we allemaal als kind al. Het is niet nep, maar uitdrukking geven aan emoties en gevoel. Spelen is ook loslaten. Het hoeft niet goed, maar je moet durven en experimenteren. Niet: ‘Ach, ik kan het toch niet’, maar ‘leuk om de uitdaging eens aan te gaan en te zien wat eruit komt’. Dus iedereen die wel eens denkt: ‘Misschien wil ik wel toneelspelen’ kom proberen, het mag!!”