AG Eindhoven, bijzondere activiteiten in goed gezelschap

Un ballo in maschera

OPERA
Vrijdag 17 januari 2020
Balkonkamer, 19.30 uur


Alleen voor AG-leden. Aanmelden niet nodig
Bijdrage € 1,- p.p., contant te voldoen


Speelduur: 137 minuten

Un ballo in maschera: opera in drie bedrijven van Giuseppe Verdi (1813-1901)
Libretto van Antonio Somma, naar Augustin Eugène Scribe.
Première: Rome, 1859

Gustavo lll: Luciano Pavarotti
Renato: Leo Nucci
Amelia: Aprile Millo
Ulrica: Florence Quivar

The Metropolitan Opera Orchestra en Chorus, o.l.v. James Levine
Video directie: Brian Large

PLOT
Gebaseerd op de waargebeurde moord op koning Gustav lll van Zweden in 1792 tijdens een gemaskerd bal.
Gustavo, koning van Zweden, is verliefd op Amelia, de vrouw van zijn vriend Renato, die hem waarschuwt voor een samenzwering. Gustavo besluit daarop de helderziende Ulrica te raadplegen. Daar hoort hij Amelia een kruid vragen aan Ulrica tegen haar liefde voor Gustavo en dat ze dat kruid om middernacht moet plukken aan de voet van de galg. Dan voorspelt Ulrica Gustavo dat hij zal sterven door een “vriendenhand”: de eerste die hem de hand schudt bij het aanstaande gemaskerd bal.
Rond middernacht ontmoet hij Amelia bij de galg en verklaart haar zijn liefde. Renato komt hem waarschuwen dat de samenzweerders hem gevolgd zijn en wanneer hij ontdekt dat zijn vrouw de minnares van zijn vriend is bedreigt hij haar met de dood en sluit zich aan bij de samenzweerders om zich op Gustavo te wreken. Op het gemaskerd bal steekt Renato zijn vriend neer. Voordat Gustavo sterft verzekert hij Renato dat hij Amelia niet heeft onteerd en geeft hem het bevel om met zijn vrouw te vertrekken.

OVER DE OPERA
Door de liefde (met de normen van de samenleving) te combineren met de vriendschap die juist die liefde in de weg staat, maakt Verdi er een levendig drama van. De geliefden zijn in wezen fatsoenlijke mensen die met een alom bekend probleem te kampen hebben: een leven zonder liefde. Gustavo’s positie verhult zijn onvervulde verlangen naar liefde en wanneer die liefde ontstaat wordt alle politieke wijsheid aan de kant geschoven. Amelia is bereid zichzelf op te offeren ter wille van haar geliefde én haar echtgenoot.
Als men, zoals Ulrica, de realiteit achter de schijn ontdekt (achter de maskers op het bal) is het leven wreder en weerlozer dan we zouden willen toegeven.
Het centrale thema van de opera is de vriendschap tussen de mannen, die wordt verstoord door de liefde voor dezelfde vrouw en ten slotte eindigt met moord.